Dag 33. Le Chemin. Nieuw Gidsje

3 oktober 2016 - Le Chemin, Frankrijk

image

image
Het is inmiddels 3 oktober. Het weer is nog steeds prachtig. Gisteravond heb ik met een pelgrimsechtpaar in een restaurant wat gegeten en gepraat. Ze zouden de volgende dag beginnen te lopen. Zij had voor de gelegenheid een spiksplinternieuwe rugzak gekocht. De man kon niet zoveel dragen. Vanmorgen kwam ik ze tegen in de ontbijtruimte van het pelgrimsverblijf. Maar ze aten niets. Dronken alleen wat thee. Ik vroeg ze of ze niet wat moesten eten. Was niet nodig zeiden ze, ze zouden onderweg wel wat eten. Ik maakte hen erop attent dat het maandag was en dat er daarom waarschijnlijk niets open was en dat ze beter wat konden eten of hier in het dorp wat voedsel inslaan. Was niet nodig zeiden ze. Ik heb ze niet meer gezien.

Het was een mooie wandeling. Bergafwaarts was de basiliek nog lang te zien. Ik weet zeker dat ik de pijltjes volgde, maar op enig moment verdwaalde ik toch en bevond me op enig moment op een wat drukke B-weg. Een bestelbusje stopte met daarin twee (gast)arbeiders die zagen dat ik wat gevaarlijk liep en me naar een dorpje brachten. Ze hadden geen werk, dus niets te doen en vonden het geen bezwaar en stukje om te rijden.

Ik kwam door prachtige dorpjes, met geweldige vergezichten. Schaapjes drentelden in de wei. Beautiful. Ik stak de Cure over en De soeuvres. Liep over een oude Roneinse weg, tenminste dat zei mijn digitale gids, zag het kasteel Domecy-sur-Cure. Another perfect pelgrim day. Het laatste stukje van de 25 kilometer van vandaag was behoorlijk zwaar en steil en met twee kilometer behoorlijk lang ook. Bezweet en zonder water kwam ik aan in Le Chemin, toevallig ook de plaats waar de herberg L'Esprit-du- Chemin zich bevindt. Het wordt gerund door aardige Nederlanders die hun plgrimsherberg in St Jean-Pied-du-Port hadden verkocht om hier verder te gaan, maar nu zonder bedwantsen, zo vertelden ze me later.

It was just another perfect day met een zeer comfortabel slot in een pas verbouwde herberg en heerlijk eten.

1. Ria:
    3 oktober 2016
    Een "gewone dag" ook die kan mooie plaatjes opleveren .
    Wij zoeken steeds de dorpen en gehuchten op .
    Zo reizen we een beetje mee op je mini Europa tour.
    En voor 12€ slapen , dan hou je het nog wel vol ,
    Als het eten ook weinig kost , dan hoef je nog geen druiven
    of olijven te plukken ,
    Bonne continuation met je avontuur.
  2. Don Jacobus:
    4 oktober 2016
    GEEN WOORDEN MAAR DADEN
    dit keer geen gedicht, verhaal of relaas, maar wel weer kilometers.