Dag 61. Verder lezen in mijn boek

31 oktober 2016 - Pellegrue, Frankrijk

Pelgrimstocht naar Santiago

Never stop looking for soup

Leo Klaver

www.uitgeverijtiem.nl

1. Don Jacobus:
    31 oktober 2016
    TOUSSAIN = ALLERZIELEN. Was vandaag ook 'n beetje pelgrim. Omdat buuf van 89 jaar niet meer alleen naar het kerkhof mocht, vanwege dat zij verleden jaar samen met een pot grysanten met allerzielen in een net gedolven grafkuil van 180 cm diep was gevallen, ben ik met haar plus 4 potten grysanten naar 2 kerkhoven geweest. Terwijl zij de potten een plaatsje gaf en de blaadjes van de tombes veegde, keek ik toe en dacht na over het heden en verleden, dacht aan onze pelgrim die nu waarschijnlijk liep naar het dorpje in de verte om daar weer een slaapplek te vinden. Eigenlijk liep je dus niet alleen, want ik liep in gedachte mee. Mail je wel hoe het afliep met buuf en de 4 potten crysanten. À demain
  2. Ria:
    31 oktober 2016
    Jij bent echt de allerlaatste pelgrim " zonder naam"
    Hopelijk dat in November de deuren nog voor je open gaan .
    Het voelt wel als een afgerond traject,
    Als men deuren achter je in het slot trekt .
  3. Pieter:
    1 november 2016
    Zondag liep ik op de Oude Markt langs de prachtige Jacobskerk. Waar het allemaal begon met je eerste stempel. Natuurlijk heb ik trots aan mijn broers en zussen (jaarlijkse Bruzzendag) over jouw avontuur verteld. Stiekem droom ik ervan om ooit nog in je voetsporen te treden. Hoewel ik de pijnlijke voeten in je verhalen wel wil missen.
    Voor mijn gevoel ben je al ontzettend lang onderweg. Eindeloos door Franse uitgestorven dorpjes die allemaal op elkaar lijken. Weinig afleiding dus je kan veel nadenken en je creativiteit krijgt alle ruimte. Dat blijkt ook wel uit je prachtig geschreven reisverhalen. Een idee om deze te bundelen? Met een mooie foto van Leo voorop. Maak dan nog even een nieuwe selfie met een lachende Don Leo voor op de voorpagina.
    Ik verheug mij op Spaans Baskenland. Wat gaat Leo daar meemaken. Een andere keuken. Meer bergen. Meer reuring. Ongekende gastvrijheid. Vrome mensen. Ik kan niet wachten dus loop maar gauw verder.